REKLAMA
Lca.pl » Publicystyka » Komentarz

2022-09-14 09:43:16 - Autor: WP(lca.pl)
Czym jest zarządzanie talentami i dlaczego jest potrzebne w każdym biznesie?
Zarządzanie talentami — to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwa "wychowują" wykwalifikowanych specjalistów wewnątrz swojej firmy. Jest powszechnie stosowana w większych korporacja, zwłaszcza na Zachodzie, jednak korzyści przynosi także średnim i małym biznesom.
REKLAMA

Jakie korzyści dla biznesu przynosi zarządzanie talentami?

● Rekrutacja wysoko wykwalifikowanej kadry staje się tańsza i łatwiejsza. Dobrzy specjaliści mają wysokie wymagania, a podczas poszukiwań nowego pracodawcy nie narzekają na brak ofert. Nie ma gwarancji, że w razie konieczności uda się szybko zatrudnić odpowiednią osobę, tym bardziej na korzystnych warunkach. Właśnie dlatego dla firm spoza czołówki łatwiejszym i tańszym sposobem jest „wychowanie” specjalistów we własnym zakresie.

● Wzrasta motywacja pracowników. W pierwszej kolejności firma zajmuje się rozwojem najbardziej obiecujących pracowników, dlatego pracownicy zainteresowani karierą i rozwojem zawodowym pracują o wiele wydajniej.

● Zwiększa się lojalność pracowników wobec pracodawcy, a co za tym idzie - zmniejsza rotacja. Pracownicy, którzy otrzymali wsparcie w rozwoju — rozumieją, że w przyszłości pozwoli im to więcej zarabiać i zwiększyć swoją wartość na rynku pracy. Dlatego wolą zostać w firmie, która stosuje metody zarządzania talentami.

W jakich branżach powinno się stosować zarządzanie talentami?

Zarządzanie talentami przynosi korzyści w branżach, gdzie potrzebni są pracownicy z wąskim zakresem umiejętności, których nie da się szybko pozyskać i które nie są powszechne.

Przytoczmy kilka przykładów:

● IT — programista, znający Javascript, zostaje wysłany na szkolenie z PHP, aby stać się wszechstronnym Fullstack developerem;

● Branża budowlana — posadzkarz zostaje przeszkolony do pracy z droższymi rodzajami pytek, aby otrzymywać zlecenia od zamożniejszych klientów;

● Finanse i bankowość — doświadczeni menedżerowie są zachęcani do mentorowania i szkolenia nowych pracowników, aby w razie odejścia tych pierwszych, praca drugich nie wpłynęła negatywnie na wydajność biznesu;

● Każdy większy biznes produkcyjny — operatorzy, którzy znają jedną część procesu produkcyjnego są zachęcani do zapoznania się z innymi, aby w przypadku choroby lub odejścia specjalisty, inny pracownik mógł zająć jego miejsce.

Strategie wykorzystywane w zarządzaniu talentami

W celu rozwoju zawodowego pracowników stosuje się następujące metody:

● Analiza i selekcja kandydatów. Zazwyczaj program zarządzania talentami nie obejmuje wszystkich pracowników. Przedsiębiorstwa inwestują albo w długoletnich pracowników, albo w pracowników z potencjałem (proaktywnych, już doświadczonych, z wysoko wyspecjalizowanymi umiejętnościami). Dlatego najpierw zostaje przeprowadzona analiza, żeby wybrać tych, których rozwój przyniesie najlepszy rezultat. Odbywa się to poprzez ocenę wyników pracownika, jego stażu pracy, poziomu wiedzy w zakresie zajmowanego stanowiska. Pod uwagę mogą być brane nawet osobiste relacje z zespołem i dominujące cechy osobowości.

● Pogłębienie posiadanej wiedzy zawodowej. Głównie poprzez kursy, szkolenia, wykłady i inne metody rozwoju w zakresie umiejętności, potrzebnych pracownikowi "na wczoraj". Jest to najpopularniejsza metoda rozwoju talentów w firmie. Może być stosowana nie tylko w większym, ale również w średnim i małym biznesie.

● Kultura korporacyjna. Funkcjonuje we wszystkich większych firmach, a stopniowo jest wprowadzana również w tych mniejszych. Może uwzględniać różne zasady, warunki i procesy, w tym te ukierunkowane na rozwój umiejętności lub pomoc w rozwoju nowych pracowników oraz pracowników niższego szczebla.

● Baza wiedzy o firmie. Może uwzględniać doświadczenie obecnie pracujących specjalistów. Systematyzuje materiał teoretyczny oraz praktyczny, umożliwia samodzielną naukę pracownikom, ułatwia szkolenie nowych pracowników i podnoszenie kwalifikacji obecnych.

● Regularne (miesięczne, kwartalne, roczne) cele i nagrody za ich osiągnięcie. Jest często stosowana w różnych odmianach. Na przykład: jeśli dział sprzedaży w ciągu kwartału zarobi więcej niż X złotych – pracownicy otrzymają premię. Zachęca to pracowników do cięższej pracy.

● Rozwój poziomy. Polega ona na zdobywaniu przez pracownika wiedzy, która znajduje zastosowanie na "sąsiednim" stanowisku pracy. Pozwala to na zastąpienie jednego pracownika innym w przypadku choroby, zwolnienia lub awansu. Jest to szczególnie skuteczne w branżach, gdzie jeden rodzaj pracy wykonuje jeden pracownik, a w przypadku jego nieobecności pojawia się zastój.

● Mentoring. Częstą praktyką jest przekazywanie doświadczenia nowemu pracownikowi przez pracownika bardziej doświadczonego. Może być to krótki staż (nowy pracownik przechodzi okres próbny, a potem staje się samodzielnym pracownikiem), jak i dłuższy proces. Przykładem jest sytuacja, gdy specjaliści udzielają porad i szkolą nie tylko nowych stażystów, ale także pracowników z mniejszym stażem i doświadczeniem.

● Perspektywa rozwoju zawodowego. Świadomość tego, że jest on możliwy wewnątrz firmy i zależny od wyników i profesjonalizmu, a nie od osobistych koneksji – motywuje pracowników do działania. W idealnej sytuacji pracownicy dokładnie wiedzą, co muszą zrobić, by pretendować do awansu (na przykład: przepracować na danym stanowisku nie mniej niż 3 lata, mieć odpowiednie wykształcenie, otrzymać pozytywną rekomendację od obecnego kierownika). Częste awanse nie są jednak możliwe we wszystkich branżach, dlatego ta metoda nie wszędzie się przydaje.

● Stworzenie sprzyjającego środowiska pracy. Nie jest to bezpośrednia metoda zarządzania talentami, ale pośrednio na nią wpływa. Pracownicy doceniają pracę w firmach, które oferują dobry pakiet świadczeń i są gotowi na rozwój, by dalej pracować. Oprócz korzyści materialnych ważna jest także atmosfera w zespole. Jeśli wewnątrz zespołu panuje wzajemne zrozumienie, a w czasie wolnym dla pracowników organizowane są ciekawe zajęcie – motywuje ich to do pracy w firmie oraz rozwoju zawodowego.

● Pozyskiwanie talentów z zewnątrz. Jeśli trzeba szybko pozyskać wysoko wyspecjalizowanego pracownika, łatwiej jest go zatrudnić niż "wychować" wewnątrz zespołu. Jeśli nie uda się go zatrzymać na dłuższy okres – przydatna może być nawet umowa krótkoterminowa. Zwłaszcza jeśli oprócz należytego wykonywania swoich obowiązków może zajmować się także szkoleniem innych pracowników.

Zazwyczaj w procesie zarządzania talentami stosuje się kilka metod jednocześnie.

Kto powinien zgłębić temat zarządzania talentami?

W dwóch słowach: wszyscy, którzy odpowiadają za skuteczność pracy zespołu.

A dokładniej mówiąc, zarządzanie talentami stosują w swojej pracy:

● HR. Jeśli zadaniem menadżera HR jest nie tylko znalezienie nowych pracowników i przeprowadzenie z nimi rozmów kwalifikacyjnych, ale także utrzymanie wartościowych pracowników lub "wychowanie" swoich specjalistów.

● Kadra kierownicza, menadżerowie, kierownicy projektów. Zarządzanie talentami przyda się szefom na każdym szczeblu i z dowolną liczbą pracowników w zespole. Chociaż stosowanie wszystkich metod zarezerwowane jest dla większych przedsiębiorców, sama zasada oraz niektóre sposoby motywowania przydadzą się na stanowiskach kierowniczych niższego szczebla.

● Pracownicy z cennym doświadczeniem, którzy mogą przekazać wiedzę członkom zespołu, lub planują awansować. Zarządzanie talentami pozwoli im określić, kogo należy szkolić w pierwszej kolejność, a kogo zostawić "na potem".

● Właściciele małego biznesu. Aktualne dla tych przedsiębiorców, którzy samodzielnie zajmują się sprawami kadrowymi (nie zatrudniają do tego menadżera HR lub wykwalifikowanego asystenta). Zarządzanie talentami przyda się właścicielom małej (do kilkudziesięciu pracowników) firmy niezależnie od sfery działalności.

● Trenerzy i konsultanci biznesowi. Jeśli pomagasz w otwieraniu lub optymalizowaniu biznesu, lub prowadzisz warsztaty – zarządzanie talentami poszerzy listę tematów do konsultacji oraz oferowanych usług.

Gdzie się tego nauczysz?

Na kursach z zarządzania zasobami ludzkimi (w których uczestniczą menadżerowie HR oraz kierownicy) zwykle można uzyskać podstawowe pojęcie o tym, jak pracować z obiecującymi pracownikami i zachęcać ich do rozwoju. Jednak informacje tam przedstawiane są zazwyczaj powierzchowne, podane szybko i bez praktycznych porad dotyczących wdrożenia.

Dlatego lepiej oddzielnie skupić się na temacie talent management. Takie szkolenie można znaleźć na stronie szkoły biznesu Laba — portalu, gdzie udostępniane są kursy z różnych dziedzin. Publikowane są tu wyłącznie wysokiej jakości programy edukacyjne – ze zwięzłą, ale jasną formą prezentacji, aktualną wiedzą, przekazywaną przez sprawdzonych wykładowców o nienagannej reputacji.

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

Brak komentarzy. Dodaj swój komentarz
REKLAMA
PRZECZYTAJ TAKŻE
Legnica -
Uchwała frankowa wraca do Sądu Najwyższego
Legnica -
Zamki na piasku Macieja Kupaja
Legnica -
Fundacja Art Hero: Inspirujące Warsztaty dla Wszystkich!
Legnica -
Jakie są obecnie warunki dla transportu w Polsce?
REKLAMA
Legnica -
Art Hero x Aktywni Obywatele - Fundusz Regionalny: Bohaterowie Kreatywności i Aktywności w Legnicy
Legnica -
Praca zdalna i praca hybrydowa - jak i gdzie szukać ofert pracy?
Legnica -
Porównanie lokalnych rynków pracy w różnych miastach - gdzie najłatwiej znaleźć zatrudnienie?
Legnica -
Lewica popiera, KOD wyszydza
Legnica -
Kto ma szanse w starciu o fotel prezydenta miasta?
Legnica -
Rusza walka o prezydenturę Legnicy
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl