Inicjatorzy akcji zachęcają mieszkańców do uczestniczenia w zarządzaniu swoimi miastami i kształtowania ich najbliższego otoczenia. Akcja potrwa do 10 czerwca, ale miasta mogą jej treści popularyzować bezterminowo.
W inicjatywę włączyło się ponad 70 miast ze Związku Miast Polskich. Do większego społecznego angażowania się w życie małych ojczyzn zachęcają zarówno metropolie, mniejsze miejscowości, jak i gminy. W akcji biorą udział m.in.: Poznań, Kraków, Rzeszów, Opole, Częstochowa, Legnica, Tychy, Bielsko-Biała, Rybnik, Ełk, Kartuzy, Kołobrzeg, Sandomierz czy Błaszki. Pełną listę miast można znaleźć na stronie www.miasta.pl.
- Chcemy, aby nasi mieszkańcy mieli świadomość, że wspólnie z samorządem mogą kształtować swoją najbliższą okolicę, jak i całe miasto. Dlatego mówimy w kampanii: Całe miasto to Twój dom, planuj je z rozmachem, bo masz na to wpływ - komentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, miasta zaangażowanego w kampanię.
- W projekcie pokazujemy konkretne narzędzia, z których mieszkańcy mogą korzystać. Akcja ma zachęcić naszych mieszkańców do większego angażowania się w sprawy lokalne i wpływania na to, jak nasze miasta wyglądają i jak się w nich żyje – podkreśla Karnowski.
- W Legnicy sprawdza się model partycypacji w zarządzaniu i samorządności obywatelskiej – mówi Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy. - Mieszkańcy wysoko cenią sobie społeczne konsultacje przed podjęciem kluczowych dla miasta decyzji o charakterze np. inwestycyjnym. Popularnością cieszy się od szeregu lat Legnicki Budżet Obywatelski, dzięki któremu to mieszkańcy decydują o jakości życia i korzystnych zmianach w ich lokalnym otoczeniu sąsiedzkim.
Co wynika z badań?
Badania pokazują, że zaledwie jedna trzecia Polaków jest zainteresowana życiem publicznym, natomiast 20-25 proc. w ogóle się nim nie interesuje. Według analizy CBOS bezpośredni kontakt z urzędnikiem w jakiejś sprawie dotyczącej społeczności lokalnej (poza załatwieniem własnych spraw w urzędzie) w ciągu roku ma zaledwie 8 proc. Polaków. Jedną z głównych przyczyn niskiej partycypacji społecznej jest brak przekonania o możliwości wpływania na rzeczywistość. Polacy uważają, że nie mają przełożenia na losy kraju. Ci, którzy w badaniach potwierdzają, że taki wpływ mają, przyznają jednocześnie, że z niego nie korzystają.
- Często deklarujemy, że doceniamy samorząd. Według CBOS, w 2017 roku 73 proc. mieszkańców pozytywnie oceniło działania samorządów lokalnych mówi Joanna Nowaczyk, koordynator kampanii w Związku Miast Polskich. - Uważamy równocześnie, że nasz wpływ na sprawy lokalne jest większy, niż na sprawy kraju. Jednak postawa większości z nas jest spójna ze stwierdzeniem: „demokracja fajna sprawa, bylebym nie musiał nic robić”.
Nieprzypadkowo projekt zainicjowano w maju, który jest tradycyjnie miesiącem samorządu terytorialnego. Na 27 maja przypada bowiem rocznica upamiętniająca pierwsze wybory samorządowe z 1990 roku.
Działania edukacyjne
W ramach kampanii przygotowano spot filmowy, plakaty, infografiki, a także stronę internetową, która jest dostępna pod adresem www.miasta.pl. Komunikacja obejmie:
· internet,
· lokalne nośniki reklamowe miast biorących udział w projekcie (citylighty, miejskie przestrzenie plakatowe i nośniki elektroniczne),
· media społecznościowe.
Będą jej towarzyszyły działania public relations skierowane do mediów o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym. Akcję samorządową wspiera „Rzeczpospolita Życie Regionów”, a za kampanię odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.