Zmywarka
Foto: WO(lca.pl)Twoja zmywarka przestała działać tuż po tym, jak skończyła się na nią gwarancja? Specjaliści z serwisu powiedzieli Ci, że nie ma do danego sprzętu części albo naprawa jest nieopłacalna? Tego typu przypadki były na tyle nagminne, że sprawą postanowiła się zająć Unia Europejska. Problem tzw. postarzania sprzętu, czyli takiego konstruowania urządzeń, żeby poprawnie funkcjonował tylko przez określony czas, jest złożony i dotyczy dwóch głównych kwestii. Po pierwsze, godzi to w interesy konsumentów, którzy często nie mają innego wyjścia, jak kupić całkiem nowy telewizor, pralkę czy lodówkę.
Od lat panuje przekonanie wśród konsumentów ,że obecnie sprzęty są jednorazowe i nie można ich naprawić, że są nie trwałe i po okresie gwarancji często ulegają awarii. Jest to często prawda.
Prawda jest, że tego rodzaju sprzęty, a wręcz ich nadmiar ze względu na nieopłacalność napraw jest również nie ekologicznym rozwiązaniem mającym wpływ negatywny na środowisko. Z tych właśnie względów w marcu 2021 weszła w życie dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca tzw. prawa do naprawy wpisującego się w realizację gospodarki obiegu zamkniętego. Rozwiązanie to ma pozwolić na łatwiejszą naprawę uszkodzonego sprzętu RTV i AGD i rzadszą konieczność wymiany tych urządzeń na nowe.
Czym jest prawo do naprawy? Zgodnie z nim producenci urządzeń będą musieli wytwarzać trwalszy sprzęt. Ponadto naprawa ma być na tyle łatwa, aby można ją było przeprowadzić przy pomocy standardowych narzędzi, a nie wyłącznie takich, jakimi posługuje się producent. Dodatkowo wytwórcy będą mieć obowiązek zapewnienia dokumentacji technicznej oraz części zamiennych przez okres od 7 do 10 lat od chwili zakończenia produkcji danego modelu.
Zmianą została objęta w marcu b.r. również etykieta energetyczna. Jest ona oznakowaniem unijnym, które funkcjonuje od 1995 r. Według badań Komisji Europejskiej 79% konsumentów europejskich korzysta z niej przy zakupie urządzeń elektrycznych. Obecna klasyfikacja efektywności energetycznej jest dla konsumentów nie do końca przejrzysta.
Od marca 2021 r. pojawiły się również nowe etykiety energetyczne. Pojawią się nowe piktogramy, kody QR, znikną plusy, a sprzęt będzie oznaczany literami od A do G. Sprzedawcy mają obowiązek umieszczania nowych etykiet energetycznych na eksponowanych urządzeniach, a producenci – dołączania ich do produktów. Klasa efektywności energetycznej powinna być także widoczna podczas zakupów online (uwidoczniona w pobliżu ceny) i czytelna.
Nowe reguły mają zapewnić lepszą czytelność etykiet dla konsumentów (eliminując plusy na etykiecie) oraz zapewnić innowacyjność i miejsce dla jeszcze bardziej wydajnych produktów w przyszłości. Każda z nowych etykiet opatrzona będzie kodem QR, który po zeskanowaniu będzie przekierowywał do dedykowanej strony internetowej z informacjami konsumenckimi dla danego modelu.
Ponadto na urządzeniach pojawią się kody QR, które umiejscowione na etykiecie kierują do internetowej karty produktu w bazie EPREL. Wprowadzone zostają klasy hałasu urządzenia. Najcichsze otrzymują klasę A, a najgłośniejsze klasę D. Zmieniają się zasady wyliczeń parametrów urządzenia podanych na etykiecie w przypadku np. pralek lub zmywarek.
Trzeba podkreślić, że zmianie uległo jedynie oznaczanie, a nie jakość urządzenia. Te same modele są tak samo wydajne, a na nowej etykiecie otrzymały jedynie zaktualizowaną niższą klasę energetyczną. Nie ma to żadnego wpływu na wydajność energetyczną urządzeń. Wybierając sprzęt z literą C, D lub E, mamy gwarancję znacznych oszczędności w budżecie domowym i korzyści dla środowiska.
Zmiany w etykietach są wprowadzane systematycznie. Od listopada 2020 r. producenci załączali nową etykietę do urządzenia. Zabieg ten miał na celu zapewnienie, aby w momencie zamiany etykiety na nową w sklepach, czyli od 1 marca 2021 r., każdy sprzedawca mógł bardzo szybko przeprowadzić ten proces. Nowe naklejki energetyczne pojawią się w marcu w sklepach na sprzęcie chłodniczym, pralkach, pralko-suszarkach, zmywarkach oraz telewizorach.
Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z
innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś
świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa
wysyłać można także na adres
kontakt@lca.pl